1. Opdrachtgever: Culture for Life
2. Functie: participerende proactieve student
3. Verloop opdracht: De opdracht is goed verlopen.
4. Competenties: Marktgerichtheid
Voor CFL moesten we een bezoek brengen aan het Boymans van Beunigen museum in Rotterdam. Tijdens dit bezoek krijgen we een opdracht mee die we in het museum konden doen. Een aantal weken voor dit bezoek hebben we een workshop gekregen met hoe te kijken naar kunst. Met de informatie die we hebben opgedaan tijdens deze workshop “kijken naar kunst” konden we tijdens dit museumbezoek toepassen in de praktijk. Verder was de opdracht om na te denken als een directeur van een museum; "Wat zou je doen als directeur zijnde wanneer je opmerkt dat een schilderij een vervalsing is?" Tijdens het bezoek aan het museum hebben Elise Cuypers en ik er eerst voor gekozen om 3 schilderijen uit te zoeken en deze te bekijken volgens de verkregen informatie van de workshop. Vervolgens heb ik de andere opdracht gemaakt. In het museum zelf staat de beroemdste vervalsing van Nederland, namelijk, The man at Emmous van van Meegeren. Dit schilderij heb ik goed bekeken en ik heb thuis deze opdracht uitgewerkt.
Competentie: Marktgerichtheid
S:
Thuis ben ik direct begonnen met het uitwerken van de laatste opdracht, namelijk: "Wat zou je doen als directeur zijnde wanneer je opmerkt dat een schilderij een vervalsing is?" Ik wist eigenlijk direct wat ik hierop zou antwoorden, omdat ik dit niet als een bedreiging zou zien, maar juist als een kans omdat, als je zoiets opmerkt, er een heel leuk verhaal achter zit. Ik moest echter wel onthouden dat het het beste is als het iets commercieels zou zijn.
T:
Het was mijn taak om door commercieel te denken tot een oplossing te komen voor deze situatie. Wat wilt de klant nou eigenlijk, en waar interesseert deze zich in. Ik moest dus kennis hebben in potentiële markten en doelgroepen.
A:
Het was hierbij de bedoeling dat ik goed na zou denken over de mogelijke oplossing. Ik dacht in eerste instantie aan mezelf, wat zou ik als bezoeker willen. Ik kwam uiteindelijk op de gedachten dat ik sensatie wilde in een museum wat eigenlijk heel saai leek op het eerste gezicht. Aangezien het origineel van een heel beroemde schilder was, namelijk Vermeer en de vervalsing van van Meegeren niet van het echt te onderscheiden is, is dit natuurlijk groot nieuws zijn als dit uit komt en het zou veel extra bezoekers opleveren omdat iedereen dit schilderij natuurlijk graag wil zien. Dit is sensatie en dit is wat de bezoeker wil. Ik zou het dus niet proberen te verbergen, maar juist in de media gooien omdat iedereen deze prachtige vervalsing moet zien. Mijn idee was daarom om te adverteren met de vervalsing zodat de bezoekersstroom zou toenemen.
R:
Ik ben zeer tevreden met de uitkomst. Ik heb alle opdrachten uitgewerkt en ingeleverd. Ik heb mij kunnen verplaatsen in een directeur van een museum en dat is ook erg leuk om te doen. Ik heb commercieel kunnen denken en kennis van de potentiële doelgroep en markt kunnen vergaren.
T:
In het begin vond ik het lastig om de informatie die ik had verkregen in de workshop “kijken naar kunst” toe te passen op de schilderijen, maar uiteindelijk kreeg ik de smaakt te pakken en is het goed gelukt. Ik vond vooral de opdracht om in de schoenen van een museum directeur te staan erg leuk. Door middel van deze acties ben ik bereid commercieel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten