woensdag 8 december 2010

Projectleider blok B





Competentie: Groepsgericht leidinggeven

Voor het project van blok heb ik de rol als projectleider vervuld. Ik als projectleider heb gemotiveerd, geïnspireerd, het proces bewaakt, grenzen bewaakt, bijgestuurd waar nodig, feedback gegeven op de juiste momenten. Verder heb ik de rollen van de leden duidelijk geformuleerd. Middels deze taken waar ik mij het blok vooral op heb gericht, heb ik de rol als projectleider de projectgroep gedurende blok B geleid.

S:
Ik heb mij dit blok proactief opgesteld tegenover mijn projectleden. Het was voor mij heel belangrijk met het verdelen van de functies (voorzitter, notulist, manager communicatie) dat iedereen op de hoogte was van de rol die hij of zij vervulde. Aangezien ik met een groot aantal projectleden nog geen eerdere samenwerking had genoten, wilde ik weten wat zij verstonden onder de diverse functies en wilde ik weten wat hun leerdoelen waren voor het komende blok. Ook wilde ik aan het begin van het blok in staat zijn grenzen te bewaken. Op een bepaald moment ontstond er een situatie met een van de projectleden waar ik als projectleider direct feedback op moest geven en het projectlid daarbij direct bij moest sturen.

T:
Ik moest als projectleider de diverse rollen verdelen onder de projectleden. Vervolgens wilde ik een goede balans creëren in wat de rollen inhielden, zodat ieder projectlid uiteindelijk hetzelfde kon verwachten. Verder vond ik het belangrijk de leerdoelen van alle projectleden te weten; wat iedereen wilde leren dit blok en waar de focus op lag. Dit wilde ik dan ook persoonlijk van ieder projectlid weten. Om goed de grenzen van het blok te kunnen bewaken, was het de bedoeling om een overzicht te verkrijgen van belangrijke deadlines en afspraken die nagekomen moesten worden door ons als projectgroep. Om als projectleider goed te functioneren diende ik feedback te kunnen geven waar nodig en hem of haar aan te spreken op zijn of haar gedrag.

A:
Om een duidelijke balans te creëren van alle rollen, zodat iedereen gelijke verwachtingen had van de diverse rollen, heb ik een duidelijk geformuleerde lijst gemaakt met de functies en de daarbij behorende taken. Op deze manier verwachte iedereen hetzelfde van de te verdelen rollen.
Ik heb ieder projectlid opgedragen op te schrijven wat zij wilden leren dit blok. Vervolgens zijn alle doelen in een BPG besproken zodat iedereen ervan op de hoogte was. Ook zijn deze uitkomsten vermeld in de samenwerkingsovereenkomst wat in dit blok geïntegreerd was met een onderzoeksvoorstel. Middels deze manier van leiding geven heb ik er zorg voor gedraagt dat de doelen en rollen van de leden van de projectgroep duidelijk geformuleerd werden en heb ik gezamenlijke besluitvorming bewerkstelligt. Om grenzen goed te kunnen bewaken, wilde ik een overzicht hebben van alle deadlines en afspraken die voor dit blok bekend waren. Van dit overzicht heb ik een duidelijke en overzichtelijke planning gemaakt met alle deadlines en afspraken erin verwerkt. Middels deze manier kan ik grenzen bewaken en aangeven bij mijn projectleden zodat iedereen van deze deadlines op de hoogte was. Verder werd iedereen herinnert als er een belangrijke deadline was, zodat deze deadline ook nagestreefd kon worden. Ik wilde mijn projectleden zo goed mogelijk aansturen en daar horen ook de minder leuke verantwoordelijkheden bij. Ik kreeg in week 4 van het project de mededeling van een van de projectleden dat hij later aanwezig zou zijn bij de OPG omdat hij een afspraak had bij de kapper. Dit was tegen de afspraken en ik gaf daarom direct feedback op het projectlid. Ik gaf hierbij aan dat dit afspraken zijn die ook buiten school om geregeld kunnen worden en ik verzocht het projectlid om deze afspraak te verzetten naar eigen tijd. Het projectlid reageerde goed op de gegeven feedback en zou vervolgens zijn afspraak verzetten.

R:
Dit alles is zeer nuttig geweest voor het groepsproces, omdat ik op deze manier iedereen kon sturen in het behalen van de gestelde doelen en er geen discussies konden ontstaan tussen de projectleden wie wat moest doen. Door de ervaringen die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, heb ik geleerd om op met een bepaalde techniek feedback te geven waardoor deze goed werd ontvangen. Ik zie het belang van deze manier van feedback geven goed in, omdat deze dan beter wordt ontvangen bij de betreffende persoon.

T:
Ik had nog relatief weinig ervaring met de rol als projectleider, maar door goede observatie heb ik de afgelopen jaren genoeg kennis opgebouwd omtrent de taken van een projectleider om deze goed uit te kunnen voeren. Ik heb al deze kennis tijdens dit blok in de praktijk gebracht en dat is zeer goed verlopen mede dankzij goede participatie  en medewerking van mij projectleden. In de toekomst is het noodzaak om wat strenger te zijn tegenover mijn projectleden zodat er nog efficiënter gewerkt kan worden.

1.     Opdrachtgever: NHTV – Esther de Jong
2.     Functie: Projectleider blok B
3.     Verloop opdracht: Ik heb mijn rol als projectleider goed vervuld, De projectleden zijn zeer tevreden over mij al projectleider.
4.     Competenties: Groepsgericht leidinggeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten